حضور و بازدید حجت الاسلام اکبرنژاد مدیر موسسه فقاهت و تمدن اسلامی از موسسه

جناب آقایان حجج الاسلام و المسلمین محمدتقی اکبرنژاد و مهدوی به عنوان مدیر و معاونت ارتباطات مؤسسه تحقیقاتی "فقاهت و تمدن سازی اسلامی " در مورخ 1396/5/20 در محل مؤسسه مبانی و مدلهای اقتصادی بومی حضور بهم رسانده و پس از بررسی فعالیت موسسه ، به جلسه و تبادل نظر و اطلاعات با اعضای شورای مرکز پرداختند.


میلاد لطفی
1396/4/20
تعداد بازدید:

ساعت 10 صبح روز سه شنبه 20 تیرماه 1396 در راستای هم افزایی و همگرایی دو نیروی فعال تحول خواه در عرصه های حوزه و دانشگاه و همچنین عمل به منویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) در جهت ذوب حوزه و دانشگاه در یکدیگر، جلسه ای با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی اکبرنژاد مدیر مؤسسه تحقیقاتی "فقاهت و تمدن سازی اسلامی" (فرهنگ و تمدن علوی) و حجت الاسلام و المسلمین مهدوی به عنوان مدیر ارتباطات این مؤسسه، به میزبانی مؤسسه پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصادی بومی برگزار شد. در این جلسه که با حضور اعضای شورای مرکز همراه بود، بعد از معرفی اجمالی مؤسسه پژوهشی مبانی و مدلهای اقتصادی بومی و همچنین اهداف و راهبردهای آن، مباحثی علمی و محتوایی پیرامون آسیب شناسی نهاد دانشگاه و همچنین ضعف نهاد حوزه در پاسخگویی به مباحث اجتماعی و اقتصادی کشور صورت گرفت.

در ادامه استاد اکبرنژاد به معرفی اجمالی مؤسسه تحت مدیریت خویش پرداختند. ایشان اشاره کردند مؤسسه تحقیقاتی "فقاهت و تمدن سازی اسلامی" (فرهنگ و تمدن علوی)، در سال  ۱۳۸۹ در باب ضرورت تحول حوزه و با هدف پیگیری و تحقق آن تشکیل شد و ایشان نیز به عنوان مدیر مؤسسه فقاهت، سالیانی است به تحقیق و تألیف پیرامون همین دغدغه ها اشتغال دارند و متون مؤسسه، به قلم و بر پایة دستاوردهای علمی ایشان نوشته شده است. استاد اکبرنژاد بعد از ذکر این مقدمات به ترسیم فضای لازم برای این تحول پرداختند.

نگاه نوآورانه، بدیع و در عین حال ایجابی حجهالسلام و المسلمین اکبرنژاد در عرصه فقه و اصول فقه، مباحثات جدی و چالش برانگیزی را در میان حوزویان و طلاب علوم دینی به وجود آورده است. از منظر ایشان شیوه آموزش، ساختار آموزشی و متون درسی حوزه علمیه مناسب نبوده و متناسب با لزوم ورود متخصصان علوم دینی به شناخت اجتماع و ارائه راه حل برای برون رفت از بحران های اجتماعی امروزین آن نیست.

در نهایت بعد از بحثهای فراوان اجمالاً فرآیندی برای فعالیت مشترک مورد تأکید قرار گرفت تا در جهت تحقق آن اهداف عالیه، هر دو مؤسسه به یکدیگر یاری رسانند. برای مثال فعالیتی مشترک اما با تأکید بر ایجاد آشنایی با مسائل اقتصادی و اجتماعی از سوی مؤسسه پژوهشی اقتصاد بومی و ایجاد آشنایی با مباحث دینی با نگرشی نوین از سوی مؤسسه فقاهت، یکی از مهمترین نتایجی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.