هنوز به نظام فکری اقتصاد اسلامی نرسیده‌ایم

یک نگاه ساده وجود دارد که می‌گوید اقتصاد اسلامی اگر می‌توانست کاری کند در این چند دهه پس از انقلاب کرده بود اما اگر به درستی نگاه کنیم هنوز ما به یک نظام فکری اقتصاد اسلامی نرسیده‌ایم.


1396/8/1
تعداد بازدید:
 مراسم افتتاحیه دوره آموزشی مبانی و مدل‌های اقتصادی با حضور دکتر مسعود درخشان استاد دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر مهدی زریباف رئیس مرکز تحقیقات مبانی و مدل‌های اقتصادی و جمعی از اساتید و دانش پژوهان علم اقتصاد برگزار شد.

در این مراسم مسعود درخشان ضمن اعلام مسرت از برگزاری چنین دوره‌هایی، گفت: تمثال شهدا را می‌بینیم و خجل می‌شویم که چرا هنوز وضع بانک‌ها این است، چرا وضعیت فقر اینگونه است، چرا شکاف طبقاتی اینگونه است، پس باید کاری جدی را شروع کنیم.

وی افزود: یک نگاه ساده وجود دارد که می‌گوید اقتصاد اسلامی اگر می‌توانست کاری کند در این چند دهه پس از انقلاب کرده بود و با همین استدلال برای می‌گویند برویم ببینیم دنیا چگونه پیشرفت کرده است ما  هم همان راه را برویم اما اگر به درستی نگاه کنیم هنوز ما به یک نظام فکری اقتصاد اسلامی نرسیده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای بنده نقل شده است که در داستان برجام 3 هزار نفر از متفکرین غربی مشغول کار بودند این یعنی ما با یک نظام فکری مواجه هستیم که دارند با فکر حرکت می‌کنند.

درخشان افزود: روزگاری در جنگ‌ها از بمب‌های آدم کش استفاده می‎‌کردند اما دیگر بمبی برای نابودی کشوری احتیاج نیست در حال حاظر بمب‌ها فکری شده‌اند، ما با بمب‌های فکری مواجه هستیم که اگر برای مقابله با آن کاری نکنیم متضرر خواهیم شد.

وی برای موضوع بمب‌های فکری شرکت رسانه‌ای BBC را مثال زد و گفت: تصور کنید همین شبکه انگلیسی اگر نبود تمام مختصات جهان تغیییر می‌کرد، ببینید این شبکه چگونه در افکار عمومی نقش بازی می‌کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما در حال یک مبارزه بزرگ علمی هستیم که اهداف آن ساده است ولی راه بسیار سخت است، اقتصاد دانان در این راه سخت باید یک جهان‌بینی داشته باشند که بدون جهان‌بینی حرکت در این مسیر غیر ممکن است.

درخشان تصریح کرد: جهان بینی ما قرآن است، باید به قرآن و آیات آن اهتمام بیشتری داشته باشیم یا همین کتاب اقتصادنا من هنوز این کتاب را با وجودی که نزدیک به 60 سال از انتشارش می‌گذرد معتبر می‌دانم.

وی با اشاره به سخنان رهبری، گفت: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر دیگر از اقتصاد اسلامی صحبت نمی‌کنند بلکه حالا حرف از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت است، این یعنی ایشان به این موضوع جهت کاربردی داده‌اند و به نظر باید در این مسیر حرکت کرد.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: صنعت، فناوری و نقشه راه آینده اقتصاد جزو مهم‌ترین مسائل است که باید با دغدغه به این موضوعات وارد شد.

دکتر زریباف: اقتصاد جهان در بحران به سر می‌برد

مهدی زریباف با اشاره به بحران اقتصادی در جهان گفت: علت این بحران ابتدا به ساختار هرمی اقتصاد و بعد به موضوع وابستگی بازار برمی‌گردد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: عده‌ای اصرار دارند بگویند ساختار بازار امری فطری است و نباید در آن تفکر کرد، البته که این طور نیست و ساختار بازار زاییده تفکر انسان است.

وی تصریح کرد: ما نه تنها نتوانستیم اقتصاد اسلامی را اجرایی کنیم حتی نتوانستیم اقتصاد بر مبنای سرمایه داری را ایجاد کنیم.

این استاد اقتصاد در پایان گفت: باید به سمت مدل‌های بومی برویم، مدل‌هایی که بر مبنای شریعت و فطرت باشد.

بنا بر این گزارش اولین دورۀ آموزشی «مبانی و مدل‌های اقتصادی» به همت موسسه پژوهشی مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی در حال برگزاری است و علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در این دروه به آدرس qasd.ir مراجعه کنند.


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.