حل مسأله در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مرکز مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی بعد از برگزاری موفق اولین دوره آموزشی در نظر دارد تا در نیمسال دوم 97-96 با تأکید بر «حل مسأله در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به برگزاری دومین دورۀ آموزشی‌پژوهشی مبانی و مدل‌های اقتصادی اقدام کند.


1396/11/19
تعداد بازدید:

مقدمه

یکی از الزامات قطعی تحقق جامعه‌ای‌ اسلامی، تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مثابه تدبیر و تمشیت اسلامی امور آن جامعه است؛ تدبیری که اتصاف آن به صفت اسلامی متوقف بر اسلامی بودن سازوکارهای حکمرانانه‌ طراحی شده در بستر آن بوده و به عنوان تحقّق عملی دولت اسلامی یکی از امور زمینه‌ساز و نویدبخش تحقّق تمدّن اسلامی موعود خواهد بود.

در این اثناء هر گاه بحث از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تدوین آن به عنوان بحثی مقدّم بر تحقّق پیش می‌آید، ابهام موجود در ماهیّت علوم اجتماعی دینی همچون «اقتصاد اسلامی» به عنوان دانش‌های مؤثر و معین در ترسیم و تدوین این الگوی حرکت، اشکالاتی را پدید خواهد آورد. از این رو لازم می‌آید تا اولاً با تکیه بر پیش‌فرض‌های فلسفی و بنیادین، به تعریفی بدیع و کارآمد از اقتصاد اسلامی پرداخته و ثانیاً نقشۀ راهی عملیاتی‌تر از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را ترسیم کنیم. اما در راه تلاش برای تحقق این اهداف عالیه، مشکلات عدیده‌ای وجود دارد. ضعف ساختاری موجود در آموزش رسمی اقتصاد برای پرورش اقتصاددانان آشنا به اقتضائات و عدم اهتمام بایسته نظام آموزشی عالی کشور در ساماندهی آموزش‌ اقتصاد اسلامی برای پاسخگویی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی به مشکلات، مسائل و بحران‌های کنونی کشور، یکی از این عمده مشکلات است. این ضعف‌های ساختاری فقدان نیروهای جوان، متفکّر، خلّاق، شجاع و باانگیزه‌ را موجب می‌شود؛ نیروهایی که لازم است تربیت شوند تا همت خویش را در جهت تحقق این باورهای اصیل گماشته و برای درمان مسائل و بحران‌هایی که به عنوان معلول سازوکارهای ناعادلانه، مانع پیشرفت کشور بوده‌اند، به ارائه نسخه‌هایی بدیع و بدیل بپردازد.

مرکز مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی در همین راستا و در جهت جبران کم‌کاری‌ها، در نیمسال اول 97-96 اولین دوره آموزشی-پژوهشی مبانی و مدل‌های اقتصادی را برگزار کرد. در این دوره آموزشی، بیش از 30 موضوع انتخابی پیرامون مهمترین ملاحظات بنیادین و فلسفی نظریه‌پردازی در عرصه اقتصاد اسلامی ارائه شد که مجموعاً چارچوب تحلیلی مورد نظر پژوهشگران مؤسسه مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی در طراحی نظامات حکمرانی عادلانه را مشخص می‌ساخت؛ موضوعاتی که در ذیل عناوینی چون «مطالعه روش در اقتصاد»، «طرح و نقد مکاتب اقتصادی»، «چیستی اقتصاد اسلامی»، «منزلت عدالت در اقتصاد اسلامی» و «جریان‏شناسی اقتصاد اسلامی» طرح شدند.

مرکز مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی بعد از برگزاری موفق اولین دوره آموزشی در نظر دارد تا در نیمسال دوم 97-96 با تأکید بر «حل مسأله در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به برگزاری دومین دورۀ آموزشی-پژوهشی مبانی و مدل‌های اقتصادی اقدام نماید.

عناوین و سرفصل‌ها

هدف این دوره، مروری بر پیشنهادهای عملیاتی بدیع و بدیل در چارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رویکرد اقتصاد مقاومتی ناظر به حل مسائل و بحران‌های اقتصادی کشور خواهد بود؛ پیشنهادهایی که از سوی نظریه‌پردازان و کارشناسان مطرح کشور برای حل مسائل اساسی در چهار عنوان درس زیر ارائه خواهد شد:

  • نظام حکمرانی پولی و بانکی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • نظام حکمرانی انفال، نفت، انرژی و ثروت‌های طبیعی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • نظام حکمرانی دولت-بازار-مردم در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
  • نظام حکمرانی علم و فناوری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

قالب برگزاری

  • هر یک از عناوین چهارگانه (پولی و بانکی؛ انفال، نفت و انرژی و ثروت‌های طبیعی؛ دولت-بازار-مردم؛ و علم و فناوری) حداقل شامل 5 ارائه مستقل خواهد بود.
  • کلاس‌ها در روزهای پنجشنبه و در دو نوبت صبح (ساعت 8:45 الی 12) و بعدازظهر (13:45 الی 17) برگزار خواهد شد.
  • هر ارائه در یک نوبت برگزار خواهد شد که شامل 90 دقیقه ارائه کارشناس، 15 دقیقه استراحت و 90 دقیقه بحث و تبادل نظر خواهد بود.
  • همه کلاس‌های مربوط به یک عنوان درس به طور متوالی تا اتمام تمام کلاس‌های ذیل آن عنوان ادامه پیدا خواهد کرد.
  • افتتاحیه دوره در روز پنجشنبه 26 بهمن 1۳۹۶ ساعت ۹ صبح در سالن جلسات مرکز مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی برگزار خواهد شد.

ثبت‌نام

  • ظرفیت هر کلاس حداکثر تا 30 نفر خواهد بود.
  • ثبت‌نام برای حضور در هر یک از عنوان درس‌های چهارگانه به طور مجزا و مستقل از سایر عناوین و پیش از شروع هر عنوان درس صورت خواهد گرفت.
  • مخاطب اصلی و دارای اولویت دوره، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی اقتصاد با گرایش‌ها و تخصص‌های مربوطه خواهند بود.
  • تنها به کسانی گواهی شرکت در دوره داده می‌شود که حداقل در 80 درصد کلاس‌های برگزار شده در ذیل یک عنوان درس مشارکت فعال و تمام وقت داشته باشند.
  • حضور در دوره کاملاً رایگان خواهد بود.

برای تکمیل فرم ثبت‌نام کلیک کنید.


مطالب پربازدید
را ببینید یا به فهرست بازگردید.