مجموعه
1396/8/20
تعداد بازدید:
دومین هفته از دوره آموزشی مبانی و مدل های اقتصادی، در روز پنج شنبه 11 آبان 1396، از ساعت 8 در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات مبانی و مدل های اقتصادی بومی برگزار گردید.
جلسۀ اول:تحلیلی بر سیر شناخت در علم اقتصاد
در نخستین جلسه دکتر سید مهدی زریباف موضوع« تحلیلی بر سیر شناخت در اقتصاد» را تبیین کردند.
سرفصل های ارائه شده عبارتنداز:
- بنیانهای تفکر اقتصاد نوین
- روششناسی علم اقتصاد و تاریخچۀ آن
- آزادی از ارزش
- جایگاه تفکر اسلامی و اقتصاد اسلامی
سؤالات کلیدی تبیین شده در جلسه
- جدایی دین از علم چه تأثیری بر اقتصاد داشت؟
- چگونه ارزش از اقتصاد حذف شد؟
- روششناسی اقتصاد اسلامی چیست؟
در ادامه هر کلاس، با طرح پرسش و پاسخ استاد و دانش پژوهان فضای گفت و گو شکل گرفت.
جلسۀ دوم: اقتصاد اسلامی بهمثابۀ حکمرانی عادلانه بر جامعه
از ساعت 9:30 تا ۱۰:۴۵؛ دکتر محمد نعمتی سرفصل های زیر را پوشش دادند:
- تلقی رایج از دانش اقتصاد
- تلقی از علوم اجتماعی و اقتصاد در دورههای تاریخی مختلف
- اقتصاد به عنوان اخلاقیات فلسفی
- اقتصاد به مثابه سیاستهای مالی و دولتی
- اقتصاد به مثابه ساینس
- معرفت: ساینس یا تدبیر؟
- نظریه چیست؟ باور صادق موجه؟ (واقعنمایی)
- یا کنش عادلانه؟ (درست و نادرست افعال و سیاستهای انسانی)
- پنج مؤلفه پوزیتویستها برای تمایز علم از غیر علم
- تلقی و تعریف از تدبیر مدن
- ارائه سازوکارهای بهرهمندی جامعه از مواهب و خیرات
- مواهب چیست؟ هرآنچه ابناء بشر برای رفع نیازهای خود در پی تدارک و تهیه آن هستند:
- انواع کالاها و خدمات خصوصی
- انواع کالاها و خدمات عمومی
- انواع منابع و ثروتهای طبیعی
جلسۀ سوم: فایده، عدالت و سیاستگزاری اقتصادی؛ ایدۀ استوارت میل و نقدی بر آن
سومین کلاس نیز توسط دکتر نعمتی در ساعت ۱۱:۱۵ تا ۱۲:۱۵؛ با موضوع «فایده، عدالت و سیاستگزاری اقتصادی؛ ایدۀ استوارت میل و نقدی بر آن» برگزار گردید که سرفصل های زیر تدریس شد:
- معرفی کتاب «فایده گرایی استوارت میل»
- اخلاقی بودن افعال بشری
- دیدگاه ها در مورد فعل عادلانه (دیدگاه ارسطو، میل، بنتام، رالز، مکین تایر)
- فضیلت گرایی
- فایده گرایی از نگاه استوارت میل
- ابعاد نظریات عدالت
جلسه چهارم: ماهیت اعتباری بودن علوم اجتماعی و نظریه اقتصاد اسلامی
سرفصل های پوشش داده شد توسط دکتر موحدی با موضوع « ماهیت اعتباری بودن علوم اجتماعی و نظریه اقتصاد اسلامی» به شرح زیر بود:
- تبیینی از ماهیت مشاهدات به اصطلاح Objective اقتصادی
- تبیینی از نظریه بار بودن مشاهدات به اصطلاح Objective اقتصادی
- تبیینی از نظریه بار بودن انگارهها (مفاهیم نظری) به اصطلاح Objective اقتصادی
- تبیینی از اعتباری بودن علوم اجتماعی (مثل علم اقتصاد)
- ثمرات اعتباری دیدن علوم اجتماعی
- دوری از تناقضات و اشکالات عینیّتگرایی و نیل به معنایی موسع از علوم (اجتماعی) موصوف
- شکستن بت علم (Sciense) و تقدّس منبعث از عینیّتپنداری آن
- ایجاد اعتماد به نفس برای نظریهپردازی در عرصه اقتصاد اسلامی و علوم دینی
- دقت در بهرهگیری از انگارهها برای ساخت اقتصاد اسلامی
- چگونگی اعتبار نظریه اقتصاد اسلامی فارغ از معنای نظریه اقتصادی
- طرح، ساختار یا چارچوب تحلیلی، علم، مدل، الگو، نظام فکری و ...فارغ از روشهای علمی متعارف در نظریهپردازی اقتصادی
- قیاسگرایی، تجربهگرایی (پوزیتویسم، ابطالگرایی، ابزارگرایی)، برنامه پژوهش علمی، ...
- علم اقتصاد اسلامی [در تلقی متعارف] از سنخ ادارکات حقیقی است
سؤالات کلیدی تبیین شده در جلسه:
- آیا میتوان بعد از قبول عینی بودن علوم اجتماعی، قائل به وجود اقتصاد اسلامی بود؟
- اعتباری دیدن علوم اجتماعی چه دلالتهایی در نظریهپردازی اقتصاد اسلامی خواهد داشت؟
- چگونه میتوان از لحاظ معرفتشناختی به دفاع از نظریهپردازی اقتصاد اسلامی پرداخت؟
جلسۀ پنجم: نقد و بررسی اقتصادسیاسی کلاسیک
سرفصل های موضوع «نقد و بررسی اقتصادسیاسی کلاسیک» ارائه شده توسط دکتر علی اکبر ناسخیان عبارت بودند از:
- زمینههای شکلگیری اقتصادسیاسی کلاسیک: عوامل تاریخی، اجتماعی و فلسفی.
- اقتصاد سیاسی و علم اقتصاد
- تأثیر تحولات عینی اقتصادی اجتماعی در روش علم اقتصاد
- نقش اندیشه های فلسفی در جهت دهی، توجیه و تقویت افکار اقتصادی
سؤالات کلیدی تبیین شده:
- نقش عوامل و تعارضات طبقاتی در شکلگیری نظریههای اقتصاد کلاسیک چه بوده است؟
- چه عوامل تاریخی و فلسفی در شکلگیری اقتصاد کلاسیک نقش داشته است؟
- نقد و بررسی اقتصاد سیاسی کلاسیک از چه زاویهای مفید است؟
متن و فیلم جلسات پس از تدوین و ویرایش نهایی در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت. دانشجویان و علاقه مندان مباحث برای شرکت در جلسات آینده دوره آموزشی می توانند مشخصات خود را به شماره 09104491997 ارسال فرمایند یا جهت ثبت نام به لینک زیر مراجعه نمایند.